I denne uge fejrer vi den 20ende liste ved at byde velkommen til en solid dosis rock, indiepop, ambient pop, og en sang, hvis titel siger det modsatte af, hvad den egentlig handler om. Velkommen til HQ listen #20.
Hver uge udkommer et væld af singler fra danske kunstnere. På HQ listen samler vi op på de bedste af dem og tilføjer dem til vores playliste på Spotify.
HQ listen består således af ugens mest uimodståelige nye tracks, som vi har spillet nonstop på vores redaktion, og vi forsøger at sætte ord på, hvorfor de er det, man kalder en rigtig ørehænger.
HQ Listen er dit hurtige overblik over morgendagens hits. Så lyt med og find dine nye yndlingssange.
Wild Ox Moan – The Masterplan
Det er rullende udover de støvede stepper på et kick af højoktan rock’n’roll på den tredje og sidste single fra aarhusianske Wild Ox Moan, “The Masterplan”. Lige om hjørnet venter trioens kommende debutalbum.
Oksen er godt funderet i den klassiske deltablues og moderne sangskrivere som Nick Cave og Tom Waits, der ligeledes har dødens metaforiske løkke bundet stramt om halsen, en sønderskudt bibel i hånden, og en pagt med Djævlen underskrevet i baglommen. Den inspiration forvalter Wild Ox Moan i et lydbillede af moderne rock der fyrer på alle cylindre.
På “The Masterplan” bliver vi skudt ind i et univers, hvor også Foo Fighters og Soundgarden skumler rundt i skyggerne. Det er stramt komponeret rockmusik, der står som en slags hidsig slægtning til danske The Boy That Got Away. Fede riffs, lækre guitarlyde, og en rytmesektion der kunne tæve Fandens røde ører grønne!
“Singlen handler om den kamp, der opstår, når man begynder at tvivle på, om man har valgt den rette vej, fordi man indser, at det man troede var den rigtige måde at leve på måske ikke lever op til de forventninger, man havde,” siger sanger Mads Bendixen.
“Sangen blev faktisk skrevet til et andet projekt og lå i gemmeskuffen i lang tid. Da vi faldt over en grynet video, hvor vi jammede nogle af delene til sangen, indså vi straks potentialet i intromelodien og verset. Resten af sangen kom derudad.”
Det selvbetitlede debutalbum er produceret af Nicklas Sonne (Defecto, Malrun, Beneath the Silence) i Sonne Studios og ser rockbandet tage al deres tidligere erfaring i en ny retning, hvor de stikker et spadestik dybere ned i den mørke muld.
Albummet rammer gaden med et hyl fredag den 4. marts, og vi ser frem til et solidt rockbrag!
Big Mess – Bedroom Mosh
De københavnske konger af bestialsk pop – ja, det skriver de sgu om sig selv! – Big Mess, ved godt, at man ikke skal spilde små hormonbefængte lytteres værdifulde tid.
Nej, for rock behøver ikke være kunst, som Ben Shepherd (Soundgarden) sagde i et interview for nogle år siden, måske det bare er en ren lyst-betonet ting. Hvorfor Fanden skulle det også være andet?
Og lysten til at smadre pisset opstår helt af sig selv, når man i hidsigt speedtempo bliver revet igennem Big Mess’ seneste single “Bedroom Mosh”. Det er ren The Ramones-fist fighting for alle skillingerne.
Det er kort, kontant og smadret, og på under to minutter indstifter Big Mess uovertruffent den stemning, man opnår på en varm dansk sommeraften til punksmadder på Sydhavnen i Aarhus, hvor man er godt i gang med at drukne sine sanser i lunken flaskeøl og efterhånden dyre smøger.
Underholdningsværdien er i top med brovtende femmer-akkorder og skrålekor, og det er fræs skabt til at løsne vores forstokkede beige hverdagsrammer og gå amok til i en glædesfuld rus.
Big Mess er at opleve allerede i morgen, når de spiller til Toldermania på Voxhall sammen med Junta, UxDxS, Troop Transport, Gabestok, Rådne Lunger, Smertegrænsens Toldere, Pleaser og Døgnkiosk.
Den simple Tolder-regel er, at hvert band får maksimum 20 minutters spilletid, og mon ikke The Big Mess med lidt god vilje kan få fyret to albums af på den tid! Det kan kun blive festlige løjer!
Kindsight – Hi Life
“Hi Life” er titlen på den danske indie-kvartet Kindsight’s seneste single, og den viser en spændende ny side af bandet.
Måske du i forvejen kender deres single “Sun is Always in My Eyes”? Hvis du er til indiepop, har du fundet dig en ny ven, og ellers skal du forberede dig på en forårsforelskelse.
Men på “Hi Life” sker der imidlertid noget lidt andet end det rent sødmefulde, som kunne have sendt tankerne i retningen af tidlig The Cardigans. Vi får nemlig noget der minder om math-agtig instrumentering med frenetiske guitarfigurer og smækkende trommer.
Mere edgy og kantet, hurtigere tempo, men den fængende melodi består dog stadig flot i Nina Hyldgaard Rasmussens vokal!
“Det er ret meget det tætteste, vi kommer på at være rigtig punk – er det lykkes eller har vi fejlet? Det er op til dig at bestemme,” spørger bandet, hvis debutalbum der udkommer 25. marts har den fine titel “Swedish Punk”.
“Sangen gav os også chancen for at have vores egen personlige ‘Mere koklokke’-debat i studiet. Det er en sang om den kaotiske realitet, der ligger i at skulle børste sine tænder to gange om dagen i al evighed.”
Og det peger måske på, at det er punkens energi kanaliseret igennem den svenske pops klare prisme?
Kindsight blev dannet, da frontkvinde Rasmussen og guitarist Søren Svensson fandt sammen i en fælles kærlighed til The Sugarcubes. Dernæst rekrutterede de bassist Anders Prip og trommeslager Johannes Jacobsen, og gennem de sidste par år har de skabt sig et ry på den livlige københavnske indie-scene med deres engagerende live-shows.
Kindsight holder udgivelsesfest på Stengade fredag den 8. april og giver herefter en håndfuld shows i både Sverige og England.
Hannah Schneider – Mirror Sphere
Vi skruer tempoet en smule ned på ugens liste og går Hannah Schneiders smukke single “Mirror Sphere” i møde. Det er et lifligt stykke ambient pop, der tager os med tilbage til verdens begyndelse.
I et følsomt minimalistisk sprog fortæller Hannah Schneider på “Mirror Spehere” en monumental historie om livets og verdens begyndelse.
Musikken afspejler på sin vis det storladne narrativ om amøbens vej fra hav til landjord i et organisk og verdensstort lydunivers. Udgangspunktet er også sigende for Schneiders kommende album Ocean Letters, hvor naturens og havenes mysterier har inspireret sangene.
“Jeg skrev ‘Mirror Sphere’ midt i den allertungeste tid i pandemien. Det føltes som om det var et afgørende øjeblik i historien – næsten som om det var enden på det hele. Jeg kom til at tænke på jordens lange historie, og at det hele sker over millioner af år – helt tilbage fra den gang amøberne besluttede sig til at gå op på landjorden, og blev til dyr og mennesker. Vi er bare en del af det lange seje træk, og det er på en måde en trøst,” fortæller Schneider.
“Mirror Sphere” er ligesom albummets øvrige sange udviklet og færdiggjort i samarbejde med produceren Nicolai Kornerup, som hun også danner par med i den succesfulde dansksprogede elektroniske duo AyOwA.
Astrid Cordes – Good Time
Når guitaren først slår an på Astrid Cordes’ nye single “Good Time”, føles det helt rigtigt og tilbagelænet – på den barske måde!
Det er råt og autentisk, det lyder, som står der et oprejst klaver i stuen med et band samlet omkring. Det er den slags nære historiefortælling, der insisterer på, at du lytter nøje efter.
“Good Time” er gengivelsen af en indre monolog, båret af guitarens sarte strenge, på en aften, der var alt andet end a good time.
”’Good Time’ handler om at føle sig ansvarlig for den gode stemning i en sådan grad, at man ender med at overskrider sine egne grænser,” siger Cordes.
Man mærker tydeligt det håndspillede nærvær på “Good Time”, i alt fra de tunge trommer til den blues-rockede klaversolo i slutningen. Cordes’ vokal er mixet helt i front uden flatterende rumklange eller øvrige sødestoffer til at få teksten til at glide nemmere ned. Cordes beviser igen at hun ikke er bange for at udfordre sit udtryk og at hun er en kunstner med mange facetter.
Astrid Cordes forbereder sig på en EP-triologi. EP’en Hurry Up, som “Good Time” kommer til at medvirke på sammen med blandt andet P6 BEAT-favoritten “Male Lead”, er den første ud af de i alt tre EP’er, der skal udgives hen over det næste halvandet år.
Hør ugens bedste singler – samt de foregående ugers bedste singler – i Spotify her: