Den aarhusianske kvintet byder på første udspil fra deres kommende debutalbum, Wonderlost. Singlen “Julia” fanger albummets grundessens af at være forundret og forvirret, fanget imellem utopisk kærlighed og det bratte brud, på én og samme tid, og således være, ja, du har gættet det, Wonderlost. Vi får historien bag singlen og et bagomblik af indspilningerne her.
Ung kærlighed tror sig nemt uovervindelig. Den lille lyserøde bobles skæbnesvangre rejse mod sit bristepunkt har – og vil sandsynligvis fortsat være – genstand for kunstneres analyserende blikke som motiv i litterære værker, digte og sange.
Det ømme teenage crush’s bitre brud er da også skarpt i fokus på “Julia”, den seneste single fra aarhusianske Little Winter. Kvintetten lader op til sit længeventede debutalbum, “Wonderlost”, der udkommer den 21. maj næste år, ved at bygge videre på deres eksperimenterende indie-folkede lyd i flere lag.
I modsætning til sidste års fremragende selvbetitlede debut-EP, vidner “Julia” om en nærmest Phil Spectorsk tilgang til det swingende 60’er lydbillede, hvor virkemidlerne står frembrusende i kø for at få adgang til øregangene. Det er et uforskammet popnummer, når man tænker organisk pop bedst, fyldt med sindrige detaljer, korharmonier og små, lokkende hooks.
I sin retro-glødende glæde og med den salte bismag af nordisk melankoli kan “Julia” faktisk bedst beskrives som nutidig og hip, og man savner for så vidt allerede den spinkle sommer, vi nu engang nåede at opleve, da den ville have været særdeles velegnet til juli måneds skødesløse åbne skjorter og færd igennem byen og ned til vandets forankring i den ligeså blå himmel.
En ode til den første kærlighed
“Julia” er en traditionel kærlighedssang, men med sit nostalgiske billedsprog, trækker den kunstlet lytteren med ind i de ungdommelige følelsers hvirvelstorm.
“Det er en hyldest til den første kærlighed, og den vridemaskine af følelser man bliver udsat for. Især tiden efter opbruddet kan ryste dig helt ind til kernen og efterlade årevis af ar og hjemsøgende minder – og det handler om at turde give slip og huske de gode ting, der skete,” siger forsanger Nikolai Ryan.
Ligesom sangene på sidste års EP kommer vi helt tæt på Ryan i teksterne. De har nemlig ophav i hans personlige erfaringssfære. De sungne er ord er først levede og taget til efterretning, før de er blevet til rim om, hvordan livet også kunne være blevet.
“Narrativt handler ‘Julia’ om mit første forhold og efterfølgende opbrud, men i sin essens handler det om alle Julia’erne derude,” siger han.
“Gennem livet må man tage afsked med nære bekendtskaber og personer man elsker, og senere i livet stopper man pludseligt op og tænker tilbage på hvad der gik galt, om vedkommende har det godt, og hvad der mon ville være sket, hvis man var blevet sammen.”
Sangens tema – tankerne om verdens evige foranderlighed, vejen til selvindsigt i kaos, følelsernes rusken og riven, der skaber en slags vidunderlig forvirring – går godt i spænd med det kommende album.
“Samtidigt skal man lære at acceptere det og føle, det er ok; ja, måske føler man sig endda opløftet.”
Forundring og forvirring, ja, du er Wonderlost. Og det er netop denne grundfølelse, som bandet går efter at gøre håndgribelig for lytteren.
“Det har været utroligt vigtigt for os at have disse følelser og tanker afspejlet musikalsk, både i samspil med og kontrast til sangens ungdommelige natur; at tænke vemodigt tilbage på de ting og personer, man har holdt kære og mistet. Samtidigt skal man lære at acceptere det og føle, det er ok; ja, måske føler man sig endda opløftet“ siger bassist Martin Welling.
“I takt med at vi modnes som mennesker og verden ændrer sig, ændres vores optik. Det er en fin balancekunst at huske de essentielle, hjertelige stunder og sortere resten af l*rtet fra. Sangen ville ikke være det samme uden dette mantra, og derfor går refrainet også: ‘Julia, loving you was easy // being young was the fault’.”
Idoler og analogt grej
Da “Julia” skulle mixes, faldt valget på Oslo-baserede Simen Hallset (forsanger/frontfigur for norske psychpop pionerer Gold Celeste).
“Vi følte, at Simens portfolio som mixing producer på alle måder mødte vores krav om, hvordan ‘Wonderlost’-vinylen skulle lyde. At komme i kontakt med Simen var overraskende let og ligetil, dog vildt nervepirrende til at starte med,” siger guitarist Alexander Mirz.
“At have frontfiguren fra en af sine yndlingsbands til at pryde slutfasen af dine sange og putte glasur på føles ret surrealistisk. Men i kraft af moderne teknologi har det på trods af geografiske afstande og covid-19-relaterede tilstande været muligt med videomøder at have tæt kontakt med Simen. Vi har kunnet opbygge en stærk fælles vision om, hvor vi skulle tage pladen hen – det er på alle måder en drøm, der er gået i opfyldelse.”
“Atmosfæren i studiet var særegen, og vi havde alle en sensationel følelse i maven af, at vi stod på skuldrene af giganter, mens vi indspillede.”
Indspilningen af “Julia” og resten af Wonderlost foregik i en periode på næsten et helt år. Processen tog hovedsageligt sted i det legendariske Feedback Studio ved Sydhavnen i Aarhus, et sted der er kendt af mange danske/lokale artister som stedet hvor the Broken Beats, Peter Sommer, VETO, Gnags og mange flere har haft deres kreative virke.
“Atmosfæren i studiet var særegen, og vi havde alle en sensationel følelse i maven af, at vi stod på skuldrene af giganter, mens vi indspillede,” siger Mirz.
Det var imidlertid ikke tilfældigt, at valget faldt på Feedback Studio. Analogt udstyr var nemlig essentielt for bandets lydlige ambitioner. De havde tiltro til, at studiet i højere grad end andre steder i Danmark ville være behjælpelige i at fange de lyde, som de havde i hovedet, og få dem ned på bånd.
“Vi fandt alt, hvad hjertet begærer af vintage mikrofoner og analoge effekter, mesterligt betjent af lydtekniker og indehaver Magnus Vad – det har helt sikkert været det optimale valg for os,” siger bandmedlemmerne samstemmende.
“Vi kan ikke vente til at vise hele verden denne plade, det bliver så vildt! Der er nogle seriøse godbidder på pladen, og det bliver kun sværere for os at vente til dagen, hvor sangene ikke længere er forbeholdt vores tætte lille kreds.”