Den aarhusianske rocktrio Diplomatic Immunity slutter november af med endnu en hårdtslående single. Drengene har dog ikke siddet og drevet den af. De har haft arbejdstøjet på, og musikvideoen viser energiske skud af deres netop overståede turné med Kellermensch. Du kan se musikvideoen her og få historien om, hvordan det er at åbne for sine egne idoler.
Det er den drøm, de fleste rockmusikere har, når de står der i deres beskidte øvelokaler med falmede plakater på væggen, et virvar af kabler og ledninger på gulvet, og træder i gårsdagens krøllede øldåser: At kravle op på scenen foran det store publikum.
Det er en lang vej ud af øvelokalets dyb og op på landets større scener. Det kræver tålmodighed, flid, og nogle gange lidt held. Som når for eksempel et af landets største rockbands lige slår på tråden og tilbyder en tjans som opvarmning på deres kommende turné.
Det er den belønning, som den hårdtarbejdende aarhusianske trio Diplomatic Immunity fik, da Kellermensch bad dem varme op, da de trådte ud af deres hi i sommer og stævnede ud på en nøjsom turné gennem det danske land.
I dag ser Diplomatic Immunity tilbage på de veloverståede runder i ringen med kæmperne fra Esbjerg og fejrer det med udgivelsen af deres nyeste single, “Picture Perfect Paradise”. Musikvideoen er blevet filmet undervejs og fanger den rasende live-energi fra et hungrende publikum og et desto mere sultent band.
Men tiden er ikke til at læne sig tilbage i jacuzzien og blæse Jack D.-gule røgringe ud af næseborene. Arbejdet stopper aldrig, og det er tilbage i øvelokalet, for der er allerede nye eventyr på horisonten.
Diplomatic Immunity lader op til at indtage Train fredag den 4. december som support for Vola og Besærk. Med sig i kufferten har de nyligt høstede erfaringer fra landevejen, som har påvirket deres forståelse af, hvordan man stiller sig op på en scene.
For hvordan er det egentlig at skulle varme op for Kellermensch? Det har vi spurgt bandet om.
Perfekt kombination af kaos og struktur
“Det var vildt fedt! Og meget lærerigt. Det var helt fantastisk at møde et større publikum, end vi ellers er vant til, og som var interesseret i den genre, vi spiller,” siger bandet.
“Dem, der kom og så koncerterne, var meget interesseret i os og var endda klar på at danse. Og så var det sindssygt fedt at snakke med folk bagefter og møde en masse nye ansigter.”
Når man åbner for et større band, er det selvsagt en mulighed for at udvide sit eget publikum ved at møde nogle ligesindede – derude de steder, hvor man måske ellers normalt endnu ikke har haft chancen for at spille.
Men ligeså overvældende det er at møde et større publikum end vanligt, ligeså nervepirrende kan det være at skulle dele scenen med idoler, man beundrer.
“Det er en helt speciel følelse man får, når man får mulighed for at varme op for bands man selv hører. Kellermensch er et band vi alle har hørt længe, og det samme er gældende for Vola og Bersærk, som vi varmer op for på Train den 4. december,” siger bandet.
“Det giver os ekstra energi, når vi spiller. Og det kilder lidt ekstra i maven, når man låner publikum fra et band, man selv er vilde med.”
Man låner publikummet, og selv står man i den modsatrettede position, at man selv er fan og udøver på én og samme tid. Den førstnævnte lader sig dupere over, hvad der sker på scenen, mens den sidstnævnte sindrigt tænker, hvordan gør de egentlig det der?
“Kellermensch’s optræden er en perfekt kombination af kaos og struktur.”
Det er nemlig den oplagte mulighed for at lære, hvordan andre står på scenen med stor selvtillid, og den delikate adgang til at kigge indad og stramme op i eget maskineri, finde sine svagheder og vokse sig stærkere.
“Kellermensch’s optræden er en perfekt kombination af kaos og struktur. I hvert fald fra vores synspunkt,” siger bandet.
“Hvilket især har givet os den erfaring, at det hele ikke behøver at være perfekt. Det er meget sjovere at spille live, når du giver dig fuldt ud, og så kan det godt være, at der lige bliver taget en lidt forkert tone i ny og næ.”
En rocktrio har meget luft at fylde på en scene, og netop den erfaring, at man live sagtens kan satse på energien og det spontane, dyrke det uventede og se, hvad der sker, er som oftest det, der adskiller bukkene fra fårene.
Hav styr på pisset
Under pågældende turné kom erfaringerne dog ikke kun fra den rene iagttagelse. Sammenholdet af og bag scenen var også venskabeligt og bød på historier og hårdttjent visdom fra livet på vejen.
“Derudover var både Kellermensch og deres crew utrolig søde og hjælpsomme, så vi har lært rigtig meget af deres råd og røverhistorier,” siger bandet.
For Diplomatic Immunity kørte gigget på skinner uden de store uheld undervejs. Dog blev en omsorgsfuld forældre bekymret over at se sin søn i the zone.
“Magnus’ (trommeslager) mor troede, at han var meget syg på scenen, fordi hun aldrig havde set ham sit war/drum-face på,” griner bandet.
Det er en gylden chance at blive taget under vingerne af de store drenge. Men det kræver omvendt også, at man begynder at tage sig selv mere seriøst og gentænker sin tilgang til, hvad det kræver at stå på en scene.
Hvad skal man have styr på, spørger vi rocktrioen, som straks giver kyndigt råd til alle andre håbefulde sjæle med instrumenter i hænderne og vildtflagrende drømme brusende i hovedet.
“Det hjælper vildt meget, og giver underligt nok mere frihed på scenen.”
“Det bedste råd er nok at have styr på sit shit. Det gælder både grej såvel som performance. Vi har nok taget det en smule let i forhold til performance, hvor vi havde en tilgang, der hed ‘vi ser hvad der sker’,” siger bandet.
“Men da vi øvede op til touren med Kellermensch, aftalte vi i højere grad, hvornår vi eventuelt kunne sige noget imellem numrene, og vi øvede os i, hvornår vi sådan kunne bevæge os væk fra vores ‘plads’. Det hjælper vildt meget, og giver underligt nok mere frihed på scenen.”
Hav styr på dit pis, planlæg dit show, og koordiner dine bevægelser. For nogle lyder det måske kalkuleret, men slutsummen er, at den slags forudseende planlægning faktisk gør det mere muligt at gribe øjeblikket bedre, når det pludselig melder sig i kampens hede.
Picture Perfect Paradise
Diplomatic Immunity udgav deres hårdtslående debut-EP “Something Has to Explode” i januar 2020 og har siden signet med Golden Robot Records.
“Picture Perfect Paradise” følger op på det fandenivoldske rockhit “Now’s the Time” fra september, og den er indspillet i aarhusianske Feedback Studiet og mixet og masteret af den legendariske producer Jacob Hansen (Volbeat, Dizzy Mizz Lizzy, m.fl.)
Vi interviewede Diplomatic Immunity ovenpå udgivelsen af deres EP i 2020, og du kan blive klogere på de tre barndomsvenners rejse fra spontane jams til solid rock’n’roll her.
Diplomatic Immunity er: Jeppe Ulrichsen (vox/guitar), Magnus Bersang (trommer) og Emil “Hjorten” Kristensen (bas).