Autencitet er omdrejningspunktet for pop-trioen EIRENE, der har rejst til en række af verdens metropoler for at finde inspiration til deres samlede udtryk. Nu er de aktuelle med ny single, “Ordinary Life”, som du kan høre her forneden.
Der er en drøm blandt alle musikere. Det er ikke blot et spørgsmål om at ville drømmen, men om at ville gøre den rigtigt. I det moderne pop-landskab kan det være en kamp at finde et sandt ståsted. Også fordi at der i forvejen er så meget kunstigt produceret pop-musik, så meget der beror på samples og alle andre elektroniske virkemidler
Kristian Kolby, Sebastian Vistisen Toft og Klaus Ager Sørensen er alle født og opvokset i Vestjylland, men nu bosat i Aarhus. Tilsammen udgør de den moderne popgruppe EIRENE, som ikke kun lade sig nøje med det jyske for inspiration. De søger den også i det store udland, de steder, hvor spillet er på sit højeste, konkurrencen tættest, men udbyttet desto større.
De er en fasttømret pop-enhed, der insisterer på at gøre alting selv. De spiller alle instrumenter, de skriver deres egne sange, og de producerer dem endda selv. Og mere end det: De lever dem!
Det er ikke omkostningsfrit. Som de siger: “Musikken i sig selv er et fuldtidsjob. Lige nu er det bare med verdens laveste timeløn.”
Mens Løkke har udskrevet folketingsvalg i Danmark, har EIRENE trukket sig tilbage til Jens Otto Krags gamle sommerhus, hvor de fintuner deres nye sange. Det er melodier, der er bundet til at fange nutidens kælne ører på en frisk måde.
Vi har fanget dem i en ledig stund undervejs i processen til en samtale om inspirationskilder, popmusikkens autencitet og hvad fremtiden byder dem. Og man kan måske nok komme fra det vindblæste Vestjylland, men derfor kan man stadig sagtens havne tæt på et pop-koryfæ som Katy Perry.
Kan I fortælle lidt om jeres inspirationsture/sangskriverture til Berlin, L.A., Nashville og New York? Hvad er det af inspirations man kan hente i de her kulturelle epicentre, som I måske ikke kan finde hjemme i Aarhus?
– De helt store metropoler har bare et helt andet format end København – og især Århus. Vi elsker at bo i Århus, men der er en helt anden tilgang til tingene i USA. Folk tror på The American Dream. Der er fart på, der er blod på tanden, og folk tør tænke stort. Janteloven og den vestjyske tankegang (som i øvrigt ikke fejler noget ellers) er pakket langt væk derovre, og det kan også være lidt befriende ind imellem. Og så sker der bare ting; det er altså ikke hver dag, man er et kussehår fra at havne til poolparty med Katy Perry.
I fremhæver, at jeres nye fremgangsmåde med at skrive og producere alt selv gør det I laver mere autentisk. Hvorfor er det vigtigt for jer, at det fremstår autentisk?
– Man kan hurtigt miste sig selv, hvis man for eksempel arbejder med en masse forskellige producerer. Ikke fordi vi har været super vidt omkring på den front, og vi har da også fået en masse ud af at arbejde med de forskellige folk. Vi er bare kommet frem til, at vi har det bedst med at gøre tingene på vores egen måde. I en branche hvor der er så mange om buddet, er det vigtigt at finde ud af, hvad det er, der definerer én, og hvad man har, som andre ikke har. Hvis ikke man selv er klar over det, kan man heller ikke regne med, at andre skal være det. For os krævede det, at vi hev et år ud af kalenderen og fandt ind til kernen af, hvad vi synes, EIRENE er.
I forlængelse heraf, hvad synes I så om den nutidige popmusik? Er en af dens mangler autencitet?
– Der findes virkelig meget god popmusik derude, men der findes også meget dårligt. Det vil der altid gøre. Og det vil heldigvis altid være en smagssag. Et af de steder, hvor tråden knækker for os er, når det er tydeligt, at en kunstner ikke har sig selv med i musikken. For eksempel hvis man kommer med et eller andet vanvittigt vildt debut-udspil, som bliver hypet helt vildt, hvorefter de efterfølgende tracks er fuldstændig ude i hampen, fordi der er kommet nogle mennesker med en masse penge indover projektet. Det kan også tit være positivt, at der kommer nogle kæmpe spillere ombord; man skal bare sørge for at teame op med nogle folk, der forstår, hvem man er, og hvad man laver.
Hvor tæt ligger budskabet i “Ordinary Life” opad jeres ønsker for fremtiden og jeres egentligt levede liv?
– Altså, selvfølgelig er det enhver musikers drøm at kunne leve 100% af sin musik og aldrig nogensinde bekymre sig om andet end, hvordan man tager sig ud og hvordan ens musik lyder. “Ordinary Life” handler om frygten for at komme til at sidde fast i en otte til fire-tilværelse, som vi allesammen har været lidt inde og ude af de sidste par år. Når drømmen har været at leve af musikken, siden vi var små, kan det være lidt uoverskueligt at arbejde fuldtid ved siden af for at få tingene til at løbe rundt. Musikken i sig selv er et fuldtidsjob. Lige nu er det bare med verdens laveste timeløn.
I har to singles i bagkataloget, og nu kommer “Ordinary Life”, samt en ny single i juni. Kan I fortælle lidt, om hvad jeres umiddelbare fremtidsplaner er?
– Der er gået over et år, hvor vi ikke har udgivet noget, og det er både en god og en dårlig ting. Vi har haft en masse tid til at skrive og blive bedre til at producere, men når der går så forholdsvis lang tid, føles det også lidt som om at starte forfra. Nu er der lagt op til en single mere inden sommeren samt nogle live sessions og så lidt flere singles i efteråret – forhåbentlig en EP eller måske endda en debutplade i 2020. Nu må vi se. Vi skal i hvert fald rejse noget mere og spille en masse koncerter i efteråret. Det glæder vi os helt vildt meget til.
Hør EIRENE’s nye single, “Ordinary Life”, her: