Mike Tramp © Jakob Muxoll

Månedens bedste singler, oktober 2020

Var du med på beatet i oktober måned? Hvis du har brug for en opfrisker i, hvad der rykker på den danske musikscene, anbefaler vi her septembers ti bedste singler. Og de er som altid samlet i en Spotify Playliste, du kan høre her forneden.

Man bliver sgu aldrig for gammel til at være en sand cowboy. Bare spørg Mike Tramp. Han er om nogen svaret på, hvad en ægte dansk rockstar er. Fra Mabel til White Lion til Freak of Nature, fra Vesterbro til Hollywood, Tramp har set lidt af hvert og især oplevet den amerikanske rockdrøm på tæt hold.

Og mens valgdramaet hersker derovre i Guds eget land og stemmerne bliver – eller ikke bliver – talt op, kigger vi her i den hjemlige andedam tilbage på oktober måneds bedste singler, hvor netop Tramp markerer sig stærkt med “Take Me Away” forud udgivelsen af hans kommende greatest hits album, Trampthology.

Den amerikanske fantasi brænder også igennem på for eksempel Weal’s “New York Noise” og i Jonas Ringtveds ufortrødne amerikanske country, “New World Blues”. Vidste vi ikke bedre, ville vi sige, at der må være noget i vandet.

Det er dog ikke kun americana som dominerer den grå oktobers singleudspil. Listen har en bid af alt godt – skandinavisk støjrock noir, glimtende pop-perler og inderlige singersongwriters – så det er bare om at slå ørerne ud og give et lyt.

Lad os dykke ned månedens bedste singler …

Mike Tramp – Take Me Away

I slutningen af 1995 var Mike Tramp både bange og nysgerrig, da han begyndte at skrive sange til sit første soloalbum Capricorn. I 20 år havde han været en del af tre bands og et kollektivt sangskrivningsteam, men nu var tiden endelig kommet til at stå på egne ben.

Nervøs burde den danske rockstar næppe have været. 25 år senere har han intet mindre end 11 soloalbum under bæltet. Selv beskriver han dem som en “musikalsk scrapbog”, der vidner om det liv han har levet og det liv, han fortsætter med at leve.

Og den 18. december ser Tramp for alvor tilbage, når han har samlet sine bedste hits på opsamlingsalbummet Trampthology. Det er dog ikke kun en ren nostalgisk affære, for Tramp har i anledningen skrevet fire splinternye sange, hvoraf singlen “Take Me Away” er første pistolskud. 

“Beslutningen om at tilføje fire brandnye tracks på Trampthology og give fans noget nyt skærpede min lyst til at skrive sange, der ligesom kunne tilføje noget frisk og interessant og således fuldende dette tyve sange store dobbelt album. ‘Take Me Away’ er netop det,” siger Tramp. 

Med sine glødende elektriske guitar-licks og slick pulserende beat er “Take Me Away” netop den slags stødskraftige udspil, vi er blevet vant til at få fra Tramp. Det er det Bon Joviske-take på den Springsteenske sangskrivning tilsat rockens uafhængigheds flag blafrende frit fra en vimpel på Harleyen.

Weal – New York Noise

Københavnske Weal har brugt de sidste tre år på at finpudse deres lyd og komme nærmere deres drøm om at udgive et fuldlængde album. 

Førstesinglen “New York Noise” er en slags fremadstræbende urban sammensmeltning af støj og rock og nervepirrende eksistentialisme. Det ligger jo allerede i titlen, at vi kan smage en sand metropols hvileløse puls, men musikalsk går den københavnske kvartet skridtet videre til noget mere cinematisk endda.

Singlen kunne snildt være underlægningsmusik til en stilren Michael Mann-filmsekvens. Vores protagonist kører i nattens mulm og mørke af de flerebanede ringveje, mens byens hedonistiske skyline spejler sig neonbelyst i forruden, og påmindelsen om yderligere menneskelig eksistens melder sig kun i forbigående billygters flygtige skær og de røde baglygters sagte gisp.

Det er som en abstrakt rapport fra et dunkelt sinds skumringstime, og kvarttetens egen genredefintion virker også rammende præcis: skandinavisk støjrock noir. Velkommen til mørket. 

Jonas Ringtved – New World Blues

Den aalborgensiske singer-songwriter Jonas Ringtved står skarpt som Danmarks svar på ingen mindre end Johnny Cash. Han er aktuel med sin første single, “New World Blues”, fra den kommende debut-EP, Skitzotopia.

Over tre sange, der alle er forankret i en så dybt autentisk americana, at man må klø sig i nakken og igen se om der virkelig står Aalborg på afsenderadressen, ser Ringtved sit liv på afstand. 

Han beskriver selv pladen som “en rejse gennem de følelsesmæssige kontraster, som har fået sangskriveren til at stille spørgsmålstegn ved håbløsheden og søgen efter mening.” 

Manden i sorts arv lever trygt videre i det nordjyske.

Little Winter – Julia

I modsætning til sidste års fremragende selvbetitlede debut-EP, vidner “Julia” om en nærmest Phil Spectorsk tilgang til det swingende 60’er lydbillede, hvor virkemidlerne står frembrusende i kø for at få adgang til øregangene. Det er et uforskammet popnummer, når man tænker organisk pop bedst, fyldt med sindrige detaljer, korharmonier og små, lokkende hooks.

I sin retro-glødende glæde og med den salte bismag af nordisk melankoli kan “Julia” faktisk bedst beskrives som nutidig og hip, og man savner for så vidt allerede den spinkle sommer, vi nu engang nåede at opleve, da den ville have været særdeles velegnet til juli måneds skødesløse åbne skjorter og færd igennem byen og ned til vandets forankring i den ligeså blå himmel.

While I Wonder – Moments I’ve Been Waiting For

Autentisk pop/folk fremført på håndspillede instrumenter, oftest akustiske, opsummerer fint aalborgensiske While I Wonder. Første singleudgivelse fra den kommende EP, Finding Ourselves, udtrykker glæden ved at finde tilbage til de øjeblikke, der virkelig betyder noget, hvor man føler sig glad som et barn igen.

“I foruroligende tider kan disse glade og bekymringsløse øjeblikke have en tendens til at forsvinde. Man kan vente rigtig længe i en tåge af ligegyldige ting. Men når man genfinder øjeblikkene, kan man blive overvældet med en lyst til at dele sin glæde med andre, og det er hvad sangen udtrykker,” siger forsanger og sangskriver Morten Møllgaard.

Fremmand – Calling Out

Det dansk/færøske indierockband Fremmand udforsker spændingsfeltet imellem drømme og desperation på singleforløberen “Calling Out” fra deres kommende andet album. Musikalsk trækker nummeret på inspiration fra tidlig goth og postpunk med et fremadsynet twist og ligger således godt i forlængelse af gruppens moderne take på New Wave.

I front brillerer den karismatiske forsangerinde Jana Hjalgrimsdóttir med sin all-in-attitude. Nummeret er mixet i Pleasuredome, Los Angeles, af Micheal Patterson (NIN, Beck & Jay-Z), som med sit mix tilføjer nummeret kant og attitude.

Favor & In Memoirs – So What

Pandemien er kommet alle på tværs. Ingen tvivl om det. For musikerne Favor og In Memoirs betød samfundets nedlukning, at deres nyligt udgivne albums forsvandt som små bips på radaren sammen med muligheden for at promovere dem live.

Den oplevelse lå på både godt og ondt i baghovedet på de to musikere, da de mødtes i et studie i København i sommer for at indspille et track sammen.

Det har indtil videre udmøntet sig i singlen, “So What”, der er en frejdig kommentar til tidens status quo. Her får vi samtidig serveret et lækkert mash-up af Favor’s funky produktion, tilsat lyriske popkulturelle-referencer, og In Memoirs glødende omkvædsvokal, der tilnærmelsesvis smager af en let, ung George Michael. 

Takykardia – Ode to Angst

Sidste single før det længeventede album, Better, falder. “Ode to Angst” er endnu en stærk single fra Takykardia som i den grad indkapsler en nostalgi-futuristisk lyd anno 2020.

Den lyder både som noget fra fremtiden og som noget, man kunne have danset til på en tastemaker-natklub i London i løbet af de sidste 25 år. 

Synergien mellem Troels Dankerts trommer og Steffen Lundtofts (Lowly) trommemaskine skaber et yderst innovativt og dansabelt beat, som driver nummeret fremad sammen med David Nedergaards jazzede akkorder og legesyge synth-bas samt Rasmus Oppenhagen Kroghs phaser guitar.

Leading lady og powerhouse extraordinaire Luna Matz leverer endnu en tryllebindende vokalpræstation, når han chanter gennem hurtige, rytmiske rim og melodiske fraseringer.

Ambitionerne for albummet er sat højt. Bandet annoncerer nemlig, at Better bliver et visuelt album over tid og forklarer, at de vil udgive  en musikvideo i kronologisk rækkefølge til albummet hver anden uge i 28 uger – begyndende fra udgivelsesdatoen for albummet.

David44 – Space

Det giver god mening at kalde sin seneste single “Space”, når man som David44 er en sand pop-komet. For den unge sangskriver, islandske Davíð Ólafsson, tegner 2021 allerede sig som et spændende år, hvor hans talent for sangskrivning kommer i fokus på mere end én måde.

Næste år udkommer nemlig også en sang, som han har været med til at skrive sammen med sangskriver-sværvægteren Caroline Ailin, der står bag Dua Lipa’s megahits “New Rules” og “Don’t Start Now.

At han har glimrende fornemmelse for, hvad tidens pop-musik bør kunne demonstrerer han dog til fulde på “Space”.

På singlen har David arbejdet sammen med islands største producer Þormóður Eiríksson (Thormodur) og sammen produceret og skrevet “Space”. Nummeret er efterfølgende blevet færdigproduceret med hjælp fra den danske producer Sylvester Sivertsen, også kendt som Sly (Chainsmokers, Jonas Brothers m.fl). 

Det er lækker moderne pop, som man kan svæve frit i. 

Mouritzen – Kom Herhen

Det smager af dansk 80’er – blot fremført med saft og kraft i dag. Mouritzen er navnet på musiker Sara Mouritzens seneste projekt, hvor hun træder bort fra trommesættet og stiller sig frem i scenelysets skær som popsangerinde. 

Understøttet af gennemtrængende synths, delikate guitarriffs, skærer Mouritzens særligt insisterende vokal tydeligt igennem med sit oprigtige budskab på “Kom Herhen”.

Tracket er første single fra den kommende EP, “Hverdagstanker”, der udkommer den 20. november. Singlen tager sit udgangspunkt i EP’ens generelle tematik, der omhandler bylivets forføriske og ensomme kraft. 

”Ensomheden er noget vi alle går med og for mig sidder det i kroppen og ikke i hovedet. Det synes jeg nummeret ‘Kom Herhen’ beskriver meget godt. Det vrider sig og summer rundt i kroppen og indimellem vil jeg bare give slip og være i nuet uden grubler. Slippe alt fornuft,” siger Sara Mouritzen. 

Redaktionen anbefaler
Månedens bedste singler, september 2020

Månedens bedste singler, september 2020

Var du med på beatet i september måned? Hvis du har brug for en opfrisker i, hvad der rykker på den danske musikscene, anbefaler vi her septembers ti bedste singler. Og de er som altid samlet i en Spotify Playliste, du kan høre her forneden.Dansk musik er atter...

Månedens bedste singler, august 2020

Månedens bedste singler, august 2020

Var du med på beatet i denne måned? Hvis du endte med at slænge dig lidt for lange på stranden, har vi din ryg. Vi præsenterer her månedens ti bedste singler. Du kan høre dem alle i vores Spotify-liste her forneden.August måned går på hæld. Den varme sommer, kort som...

Månedens bedste singler, juli 2020

Månedens bedste singler, juli 2020

Mens vi venter på en resolution i forhold til de danske spillesteders fremtid - og ditto for de danske musikere - dykker vi ned i julis bedste singler. Det giver et overordnet indtryk af, hvor omfangsrig og kreativ den danske scene er, og vi krydser fingre for, at vi...

Månedens bedste singler, juni 2020

Månedens bedste singler, juni 2020

Vi mangler stadig rusen af sommerens mange festivaler, men i det mindste kan vi glæde os over, at singlerne stadig bli'r skudt ud i stride strømme. Vi har samlet juni måneds ti bedste i en playliste på Spotify, som du kan høre her. Den anspændte verdenssituation gør...

Månedens bedste singler, maj 2020

Månedens bedste singler, maj 2020

Lad os nu bare sige, at det endelig er sommer. Sådan for alvor! Og når vi kigger tilbage, er det åbenlyst, at maj måned foregreb den stemning og følelse, som vi alle må sidde med nu, forventningsfulde efter at komme ud under himlens blå tag og nyde livet lidt.Maj kom...